Lätt att komma igång!

Intervallträning kan kännas komplicerat och jobbigt att sätta sig in i. Det behöver det inte vara, här har vi satt ihop 3 superenkla pass att både komma ihåg och komma igång med.

30-30-30

Du behöver:
Tidtagarur

Se till att vara uppvärmd innan du sätter igång. När du är redo att sätta igång med programmet sätter du igång tidtagaruret.
1. Börja med att jogga i ett bekvämt tempo i 30 sekunder.
2. Öka tempot och håll ett så maxat tempo som du kan i 30 sekunder utan att tappa fart.
3. Sakta ner och promenera raskt i 30 sekunder. Kör sedan om från början igen.

Varje intervallserie är 90 sekunder (30+30+30).
Kör ca 20-30 minuter, beroende på hur tränad du är.

Party-intervallen

Du behöver:
Mobil eller musikspelare med hörlurar

Denna intervallträningen handlar om uthållighet och kan kännas rätt tuff till en början. Härlig musik gör att du orkar. Se till att ladda ner en bra löparlista från spotify (tips är Runneby-löparnas egna favoritlista från Spotify, TILL LISTAN)

1. Jogga i vanligt tempo till första låten
2. Jogga så snabbt du kan till nästa låt
Kör varannan låt lugnt tempo, varannan låt hög hastighet på löpstegen.

Beroende på hur långa dina låtar är kan det innebära 3-4 minuter löpning i riktigt högt tempo, stå ut, du får snart lika lång skön och lugn jogging.

Är du nybörjare på intervallträning kan det vara lagom att börja med 2 låtar i lugnt tempo och 2 låtar i högt tempo. Öka på med en låt varje gång du är ute i spåret och kör intervallträning.

Uppförs-intervallen

Denna intervallträningen passar bra att göra i kuperad terräng eller slinga.

1. Jogga i raskt tempo
2. Spurta allt vad du orkar i alla uppförsbackar.
3. Håll emot tempot i alla nedförsbackar.

 

LYCKA TILL!

Bokar du för fler än dig själv på samma order? Ange namn, e-postadress och telefonnummer till de löpare du bokar för i fältet MER INFORMATION Avvisa